Recunoștința, formă de respect și credință.

În duminica a XXIX-a după Rusalii, în biserica noastră drept măritoare creștină se amintește despre pilda celor zece leproși vindecați de Domnul nostru Iisus Hristos, în timp ce propovăduia Împărăția Lui Dumnezeu în Samaria și în Galileea.
Lepra (boala Hansen, engl. leprosy) este o boală infecțioasă gravă cunoscută din antichitate. Agentul cauzal al bolii fiind bacteria Mycobacterium leprae, azi poate fi tratată printr-o combinație de mai multe antibiotice, tratament care nu poate fi aplicat din motive economice în țările în curs de dezvoltare.
Boală cunoscută din vechime, fiind amintită deja în primele izvoare scrise din istorie. Cercetările mai recente au stabilit că locul de origine a bolii este Africa de est. De aici boala s-a extins în Europa și Asia ajungând în India.
În vechiul testament din Tora, partea Levitic (cartea 3-a a lui Moise), boala este descrisă amănunțit în capitolul XIII vers. 1-46. De menționat că aici lepra nu este considerată ca o boală diferită de alte boli dermatologice ca Lupus erythematodes (boală de piele cu o etilogie necunoscută), sau „Lupus vulgaris” (tuberculoză dermică), cauza fiind necunoscuta datorita cunoștințelor medicale puține din acel timp.
Lepra, ca boală este foarte cumplită și hidoasă, însă nedureroasă.
În Vechiul Testament, conform îndemnului lui Moise, toți cei suspectați că s-au îmbolnăvit de lepră trebuiau să se prezinte preoților pentru ai cerceta, aceștia fiind singurii care cunoșteau simptomele bolii, iar în urma examinării erau declarați ca spurcați sau curați, iar în cazul infectării determinând excluderea lor din comunitate și interzicerea acestora de a aduce jertfe de arderi de tot la Templul lui Dumnezeu, pe motiv că sunt spurcați.
Ce chin sufletesc trăiau acei oameni, fiind desconsiderați de către toată lumea, excluși din viața socială, trăind izolați în comunități de leproși de la marginile orașelor. Erau condamnați la moarte prin chinuri deosebite, suportând mizerie, frig și desconsiderare din partea oamenilor. Mai mult decât atât, familiei și prietenilor le era interzis să-i viziteze, aceștia fiind condamnați să trăiască până la sfârșitul vieții singuri și uitați de cei dragi. Neavând unde să mai locuiască, adeseori se refugiau în cimitire sau în peșteri.
În România mai există boala în delta Dunării, în Tichilești o localitate în județul Tulcea – Dobrogea, unde se află singurul sanatoriu (spital) unde mai conviețuiesc cei bolnavi de lepră.

Dar să revenim la Sfânta Evanghelie după Luca și să citim episodul vindecării acestor oameni bolnavi, de către Domnul Iisus Hristos:

12 Intrând într-un sat, L-au întâmpinat zece leproși care stăteau departe,
13 Și care au ridicat glasul şi au zis: Iisuse, Învățătorule, fie-Ți milă de noi!
14 Și văzându-i, El le-a zis: Duceți-vă şi vă arătați preoților. Dar, pe când ei se duceau, s-au curățit.
15 Iar unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors cu glas mare slăvind pe Dumnezeu.
16 Și a căzut cu fața la pământ la picioarele lui Iisus, mulțumindu-i. Și acela era samarinean.
17 Și răspunzând, Iisus a zis: Au nu zece s-au curățit? Dar cei nouă unde sunt?
18 Nu s-a găsit să se întoarcă să dea slavă lui Dumnezeu decât numai acesta, care este de alt neam?
19 Și i-a zis: Scoală-te şi du-te; credința ta te-a mântuit.
(Sfânta Evanghelie după Luca, cap. XVII, 12-13)

Să ne întoarcem cu două mii de ani în urmă într-un mic sat din Samaria, care urma să fie străbătut de către Mântuitorul Iisus Hristos împreună cu ucenicii Săi, în scopul propovăduirii Împărăției lui Dumnezeu, care a venit pe pământ. La intrarea în sat, departe de drum pe un câmp, era un grup de zece leproși, care auzind de venirea lui Iisus în acel sat s-au grăbit să îl întâmpine, pentru a-i cere ajutorul. Aflaseră de multe vindecări miraculoase pe care Iisus le făcuse în alte sate și auzind că vine la ei, cu credința vie că poate să îi vindece, s-au adunat la intrare în sat să î-L aștepte.
Când s-a apropiat de sat Mântuitorul Iisus Hristos împreună cu apostolii și ucenicii săi, a fost strigat de la depărtare de acei oameni nefericiți, cerându-I ajutorul și mila spre a-i vindeca de cumplita boală a leprei. Domnul Iisus Hristos auzindu-i, s-a apropiat de ei și le-a spus să se prezinte preoților după vechea rânduială spre a-i examina.
Bineînțeles că acei leproși erau declarați de mult de către preoți ca spurcați, alungați din comunitate și considerați păcătoși și pedepsiți de Dumnezeu. Însă, credința lor fermă în Cuvântul Domnului i-a determinat să mai meargă încă o dată la preoți pentru a-i examina, mulțumind lui Iisus că le-au dat importanță și că le-au poruncit să facă acel lucru și nu i-au ignorat și El, ca toți ceilalți consăteni, rude și foști prieteni unii dintre ei.
Mergând ei pe cale spre sinagogă au observat marea minune că toate rănile lor se vindecaseră și că erau întregi și nevătămați.
Vă dați seama ce mare bucurie i-au cuprins când s-au văzut vindecați?
Au slăvit pe Dumnezeu și de bucurie au fugit care încotro spre familiile lor să le dea vestea cea mare că de acum sunt curați.
Numai unul dintre ei, care era și de neam samaritean, dându-și seama de marele bine pe care i l-a făcut Iisus, s-a întors la El în sat și îngenunchind la picioarele lui îi mulțumea cu emoție și bucurie pentru marele bine pe care i l-a făcut. Mântuitorul văzându-l că s-a reîntors să-I mulțumească s-a bucurat pentru acel om, dar s-a mâhnit pentru ceilalți nouă care erau iudei spunând: Au nu zece s-au curățit? Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă să dea slavă lui Dumnezeu decât numai acesta, care este de alt neam? Și i-a zis: Scoală-te şi du-te; credința ta te-a mântuit.

Samariteanul, pentru că s-a întors să-I mulțumească lui Iisus, pe lângă vindecarea trupească a primit-o și pe cea sufletească, Mântuitorul spunându-I: “Scoală-te și du-te, credința ta te-a mântuit!”
Ceilalți nouă chiar dacă s-au vindecat în mod miraculos, s-au întors la viata lor plină de păcat pe care o duceau și înainte, și pentru care și primiseră acestă pedeapsă de la Dumnezeu.

Ce trebuie să înțelegem noi din această pericopă evanghelică?
Trebuie să înțelegem faptul că în toată viața noastră omul trebuie să fie recunoscător lui Dumnezeu pentru toate binefacerile pe care El le trimite către noi.  De la aerul curat pe care îl respirăm și apa limpede din izvoare, de la sănătatea trupească a celor pe care o au sau de la bucata de pâine pe care o avem pe masă, până la orice realizare a noastră și orice lucru bun pe care l-am primit, întotdeauna să fim recunoscători și să mulțumim în rugăciunile noastre Domnului, pentru orice lucru bun sau facere de bine pe care ni le-a trimis. Fără El nimic nu putem face spre binele nostru. Este singurul care ne ajută în aceste timpuri stăpânite de începătoriile și stăpâniile acestor vremuri. Să mulțumim Domnului pentru orice răsărit de soare pe care îl mai vedem sau pentru orice ajutor pe care îl primim la nevoi și în necazuri. Dumnezeu lucrează cu oameni și prin oameni, ajutându-ne întotdeauna când cerem ajutorul spre binele nostru sufletesc și trupesc. Dacă nu primiti ajutor, înseamnă că nu este de folos sufletesc acea cerere și trebuie să reevaluăm situația în funcție de legile lui Dumnezeu, cerând doar ceea ce este de folos spre mântuire.
Recunoștința ca valoare morală este una dintre cele mai de preț comori pe care un om o poate avea atunci când are puterea să mulțumească lui Dumnezeu și aproapelui pentru toate facerile de bine de care s-a bucurat. Este o dovadă a respectului și credinței omului în puterea lui Dumnezeu la care totul este cu putință. Fiind recunoscători dăm dovadă de dragoste și credință față de El, dar și față de apropiații noștri.
Recunoștința vine din smerenie și respect față de cel căruia îi arătăm mulțumirea noastră. Dacă nu respectăm și nu suntem smeriți, atunci ajungem la concluzia că tot ce avem și am realizat se datorează numai datorită muncii noastre sau abilităților pe care le avem. O gândire greșită și care duce la dispreț și ură față de cei aflați în nevoi și în necazuri.

În rugăciunile noastre particulare pe care le săvârșim în taină, trebuie întotdeauna să și mulțumim Domnului pentru toate darurile și bunătățile primite până în acel moment. Nu trebuie numai să cerem și după ce obținem să nu mulțumim, ca și cum Dumnezeu era obligat să ne ajute.
În fiecare seară la culcare e bine să mulțumim Domnului pentru binefacerile Sale așa:
Doamne, Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Dumnezeule a toată milostivirea şi îndurarea, Care ai nemăsurată milă, nespusă şi neajunsă iubire de oameni, căzând acum către a Ta slavă, cu frică şi cu cutremur, aduc Ție mulțumire pentru binefacerile de care m-ai învrednicit pe mine nevrednicul robul Tău. Te slăvesc, Te laud şi Te cânt ca pe un Domn, Stăpân şi Făcător de bine. Și iarăși căzând înaintea Ta, îți mulțumesc şi cu smerenie mă rog nemăsuratei şi negrăitei Tale milostiviri, ca şi de acum înainte să-mi dăruiești faceri de bine, ca să sporesc în dragostea de Tine şi de aproapele meu. lzbăveşte-mă de tot răul şi necazul. Dăruieşte-mi liniște şi mă învrednicește ca în toate zilele vieții mele totdeauna mulțumire să-Ți aduc şi să grăiesc şi să cânt cele preabune Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin.

Gherasim Ogheru

Cititi si:

EVANGHELIA ZILEI

Ajutati la construirea Catedralei Neamului

construimcatedrala.ro

Contor Web


Totalul afişărilor de pagină ultimele 7 zile

web site traffic statistics